4 Μαΐου, 2021

Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής άλλαξε!!

 

Γράφει η

Ευαγγελία Δημητροπούλου – Γκλούμπου

Διαιτολόγος , Διατροφολόγος | DietCoach

Η  νέα  πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής άλλαξε και προτείνει  ένα ισορροπημένο τρόπο διατροφής, ενσωματωμένο σε ένα υγιεινό τρόπο ζωής!!

Η Μεσογειακή Διατροφή αναγνωρίστηκε ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας από την UNESCO, το Νοέμβριοτου2010, μετά από κοινή υποψηφιότητα της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και του Μαρόκου.

Η  διατροφή αυτή είναι τόσο σημαντική, γιατί μπορεί να μας προσφέρει όλες τις θρεπτικές ουσίες που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός, προάγοντας μεν την ευεξία, αλλά  κυρίως την υγεία !

Η Μεσογειακή διατροφή αποδίδεται σχηματικά με τη μορφή πυραμίδας, προκειμένου να προσδιοριστεί για κάθε είδος τροφίμου η απαιτούμενη ποσότητα κατανάλωσης.

Η  νέα Μεσογειακή πυραμίδα εκτός από τον προσδιορισμό της απαιτούμενης ποσότητας κατανάλωσης του κάθε είδος τροφίμου σε μηνιαία, εβδομαδιαία και καθημερινή συχνότητα που πρέπει να ακολουθούνται για μια υγιεινή διατροφή, δίνει έμφαση και στις μερίδες κατανάλωσης, στον τρόπο που επιλέγονται τα τρόφιμα και στον τρόπο που μαγειρεύονται και καταναλώνονται. Επιπλέον έχουν ενσωματωθεί σε γράφημα τα κοινωνικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά του Μεσογειακού τρόπου ζωής.

Στη βάση της  νέας ( ΜΠ) φαίνεται πόσο σημαντική είναι  η  συμμετοχή  της   φυσική δραστηριότητα  στην υγιή διατροφική φιλοσοφία και  του  ισορροπημένου τρόπου ζωής, που συνδυάζεται με ξεκούραση, ποιοτικό ύπνο και συντροφικότητα.

Στο επόμενο επίπεδο είναι η επαρκής κατανάλωση νερού για ενυδάτωση του οργανισμού  και μετά ακολουθούν  τα επίπεδα των τροφίμων.

Έπειτα ακολουθούν τα επίπεδα των τροφίμων  που θα πρέπει να καταναλώνονται σε καθημερινή βάση και αυτά  είναι τα δημητριακά και τα προϊόντα τους (ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, κ.ά) που παρέχουν και αρκετές φυτικές ίνες(τα ολικής άλεσης τρόφιμα), τα οποία συμβάλουν στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου και στη μείωση της χοληστερόλης.

Τα φρούτα και τα λαχανικά. Λόγω του υψηλού περιεχομένου τους σε φυτικές ίνες μειώνουν την απορρόφηση λίπους και ρυθμίζουν το σωματικό βάρος σε φυσιολογικά επίπεδα. Με την περιεκτικότητά τους σε νερό ενισχύουν την ενυδάτωση του οργανισμού και με την  ποικιλία των θρεπτικών συστατικών, των αντιοξειδωτικών, αντιφλεγμονωδών και φυτοχημικών συμβάλουν προστατευτικά  ενάντια του καρκίνου. Πρέπει να καταναλώνονται σε μεγαλύτερες μερίδες και πιο συχνά σε σύγκριση με άλλες τροφές που βρίσκονται στα κεντρικά ή τα ανώτερα επίπεδα της πυραμίδας

Οι ελιές, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι είναι  άριστες πηγές πρωτεϊνών, βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων, φυτικών ινών και καλών  λιπιδίων.

Βασικό συστατικό της Μεσογειακής Διατροφής είναι το ελαιόλαδο, το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Δρα προστατευτικά κατά της στεφανιαίας νόσου και μειώνει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης, ενώ παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης.

Συνίστανται η μέτρια κατανάλωση αλατιού, το οποίο μπορεί να αντικατασταθεί από αρωματικά βότανα, σκόρδο και κρεμμύδι  .

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν καλή πηγή πρωτεϊνών υψηλής διατροφικής αξίας, βιταμινών και ανόργανων στοιχείων, με πιο γνωστό το ασβέστιο το οποίο είναι απαραίτητο όχι μόνο για τη δόμηση γερών οστών αλλά και για τη διατήρηση της οστικής μάζας .

Τα  όσπρια, τα οποία αποτελούν μια εξαιρετική τροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά , φυτικές πρωτεΐνες  και   φυτικές ίνες  που  βοηθούν όχι μόνο στην καλή λειτουργία του εντέρου, αλλά και στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης, στην πρόληψη των καρδιοπαθειών και πολλών μορφών καρκίνου.

Επίσης τα ψάρια συμβάλλουν στην υγεία των οστών της όρασης και προσφέρουν μοναδική αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική προστασία στην καρδιά και τα αγγεία.

Τα  πουλερικά  παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνες υψηλής διατροφικής αξίας, σίδηρο και σημαντική ποσότητα βιταμινών του συμπλέγματος Β που ενδυναμώνουν το νευρικό σύστημα.

Παρόλο που το κόκκινο κρέας  περιέχει πρωτεΐνες υψηλής διατροφικής αξίας, σίδηρο και μάλιστα απορροφήσιμο από τον οργανισμό, θα πρέπει να καταναλώνεται  σπανιότατα, γιατί περιλαμβάνει κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα οποία εμφανίζουν δυσμενείς επιδράσεις στην υγεία.

Στην κορυφή της πυραμίδας βρίσκονται τα σακχαρώδη τρόφιμα  που είναι συνήθως πλούσια και σε λιπαρά.

Το  κόκκινο κρασί  έχει ξεχωριστή θέση στη πυραμίδα της  μεσογειακής διατροφής. Η κατανάλωση 1-2 ποτηράκια την ημέρα έχει ευεργετική δράση στο καρδιαγγειακό σύστημα και βοηθά στη διατήρηση της «καλής» χοληστερόλης (HDL) και στην ελαστικότητα του ενδοθηλίου, χάρη στην περιεκτικότητα φλαβονοειδών ουσιών.

Το σημαντικό είναι πως δεν πρόκειται για μια  απλή υγιεινή διατροφή, αλλά  για ένα υγιεινό τρόπος ζωής, ενσωματωμένο με τη  διατροφική συμπεριφορά.

Η νέα μεσογειακή πυραμίδα απευθύνεται κυρίως στον υγιή πληθυσμό και θα πρέπει να προσαρμόζεται στις ειδικές ανάγκες που έχουν ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων, όπως είναι τα παιδιά, οι έγκυες γυναίκες και  άτομα  με προβλήματα υγείας.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Για να λαμβάνεται πρώτοι τα άρθρα και τα νέα μας

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.